Shopping Cart

Blijf je graag op de hoogte? Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Culinair

Hoe schakel je over naar een duurzaam voedingspatroon?

Hoe stap je over naar een duurzaam voedingspatroon? Hoe kies je voor producten en ingrediënten die de planeet zo min mogelijk schaden? Of beter: welke milieuvervuilende producten mijd je best? Je leest het hier.

Wie denkt aan duurzame voeding, ziet de slakroppen en groene theezakjes misschien al door z’n hoofd spoken. Toch staat duurzame voeding niet per se synoniem voor een duurzaam voedingspatroon, maar moet je op nog heel wat andere dingen letten. Lees mee.

Wil je je ecologische voetafdruk ook op vlak van voeding verkleinen? Dan steunen we je daar met alle plezier in door onze favoriete tips met jou te delen.

  1. Beperk je vlees- en visconsumptie tot het minimum. Vind je vlees of vis zelfs niet echt lekker of noodzakelijk in je dieet, durf ze dan van het menu te schrappen. Rood vlees heeft namelijk de grootste impact op een duurzaam voedingspatroon.
  2. Schrap je naast vlees en vis ook zuivel, dan maak je een enorm verschil. Runderen die ingezet worden om koemelk te produceren, zijn namelijk verantwoordelijk voor een significante uitstoot aan methaangassen. Daarnaast hebben deze dieren, in tegenstelling tot wat velen denken, nog steeds geen waardig leven. Wil je daar meer over weten, dan kun je hier terecht.
  3. Ga je er helemaal voor en eet je voortaan veganistisch: maak boodschappen doen dan niet moeilijker dan nodig. Download enkele handige apps die je behoeden voor een niet-plantaardige winkelkar in de supermarkt.
  4. Probeer duurzame producten te herkennen in de supermarkt aan de hand van hun labels, ingrediënten en herkomst.
  5. Koop groenten en fruit in functie van het seizoen. Bekijk onze seizoenskalender en ontdek welke producten je wanneer koopt.
  6. Koop groenten en fruit op de markt, want daar is het aanbod meestal volledig seizoensgebonden. Bijkomend voordeel is dat groenten en fruit op de markt vaak lekkerder zijn: ze worden namelijk rijper geoogst dan de producten in de supermarkt.
  7. Steun lokale initiatieven zoals Buurderij België of Buurderij Nederland en koop rechtstreeks én vers van boeren uit je buurt. Doe je dat niet en loop je liever naar de supermarkt, kies dan voor voedingsproducten die lokaal geproduceerd werden.
  8. Geef voor geïmporteerde voedingsmiddelen de voorkeur aan producten van eerlijke handel.
  9. Koop niet te veel, zodat je zo min mogelijk voedseloverschotten hebt. Maak een boodschappenlijstje en trek nooit uitgehongerd naar de supermarkt, want je koopt meestal waar je op dat moment zin in hebt. Doe je boodschappen voor de dag of avond zelf? Koop voedingsproducten die over enkele dagen bederven aan een scherpe prijs.
  10.  Heb je toch overschotten aan het eind van de week? Verwerk ze dan. Je kan er bouillon of soep van maken, een omelet met groenten op tafel toveren of een ‘restjesdag’ inlassen.
  11.  Ben je niet het type dat inkopen voor een hele week doet, maar eerder kijkt naar wat je op dat moment zin in hebt? Dan is de app Too Good To Go (België|Nederland) wellicht iets voor jou. De app verzamelt het aanbod overschotten van ondernemers (restaurants, supermarkten, traiteurs, delicatessenzaken, etcetera) uit jouw buurt en je koopt ze over voor een scherpe prijs.

Staat jouw meest waardevolle inspanning richting een duurzaam voedingspatroon nog niet in dit lijstje? Geef een seintje via Facebook of Instagram of mail naar info@etikl.com en wie weet staat jouw tip binnenkort in deze lijst.